Tuesday, July 17, 2012

Persediaan Menghadapi Ramadhan.



Wasiat Al Allamah Alhabib Umar Bin Hafidh Dalam Menghadapi Bulan Ramadhan 

Wasiat – wasiat Guru MuliaAl Habib Umar bin Hafidh Dalam Menghadapi Bulan Ramadhan, bahwa seyogyanya ada 3 hal yang harus kita laksanakan di awal bulan ramadhan ini, yaitu:

1. Gembira dan senang dengan datangnya bulan Ramadhan, sebagaimana firman Allah swt :

“Katakanlah (wahai Muhammad saw) Dengan Datang-nya Anugerah Allah Dan Rahmat-Nya, Maka Dengan Itu Hendaknya Mereka Bergembira” (QS Yunus 58),

dan juga Sabda Rasulullah saw :

“Barangsiapa yang berpuasa ramadhan dengan menjaganya dengan segenap kemampuannya, maka diampunilah seluruh dosanya yang telah lalu” (HR Bukhari & Muslim).

Dan diriwayatkan oleh Salman ra, bahwa Rasulullah saw menyampaikan ceramahnya pada kami di hari terakhir bulan sya’ban :

“Wahai para manusia sekalian, telah menyelimuti kalian bulan Agung yang penuh keberkahan, bulan yang padanya suatu malam yang lebih mulia dari seribu bulan, Allah menjadikan puasa di bulan ini merupakan hal yang fardhu (wajib), dan menjadikan Qiyam (tarawih) merupakan hal yang sunnah, barangsiapa yang beribadah dengan satu macam kebaikan maka sama saja pahalanya dengan menjalankan ibadah yang fardhu, barangsiapa yang beribadah dengan hal yang fardhu maka seakan ia telah mengerjakan 70X hal fardhu tersebut, inilah (ramadhan) merupakan bulan kesabaran, dan balasan atas kesabaran adalah Surga, inilah bulan kita saling membantu satu sama lain, inilah bulan dimana Allah menumpahkan rizki Nya bagi orang mukmin” (Hadits riwayat Imam Ibn Khuzaimah dalam shahih nya).

2. Menjaga diri dan berhati hati dari hal hal yg membuat kita terhalangi dan terusir dari kemuliaan Ramadhan, diantaranya adalah :

Menjaga lidah kita dari berdusta dan menjaga pula perbuatan kita dalam kedustaan dan penipuan,
juga ucapan ucapan buruk dan perbuatan buruk,
dan dari berbuka puasa dengan makanan haram dan syubhat,
dan dari perbuatan yang menjatuhkan pahala puasa seperti memandang aurat yang bukan muhrimnya,
dan dari berdusta dan membicarakan aib orang lain,
dan dari memutuskan hubungan silaturahmi,
dan dari minum arak, ganja dan narkotika,
dan dari dengki dan kebencian terhadap sesama muslimin, dan dari berbuat durhaka pada kedua orang tua.
Dan berhati – hatilah wahai mukimin dari berbuka puasa tanpa sebab yang jelas, Sabda Rasulullah saw :

“Barangsiapa yang berbuka di hari ramadhan tanpa sebab sakit, atau safar, atau udzur syar’I lainnya, maka tiadalah ia akan bisa membayarnya walaupun ia berpuasa sepanjang masa” (HR Tirmidzi, Nasa’I, Abu Daud, Ibn Maajah, Ibn Khuzaimah dan Imam Baihaqy).

Maka berhati – hatilah wahai mukmin dalam menjaga keadaan puasamu, dan jangan pula kau berbuka puasa sebelum yakin telah tiba waktunya, karena sunnah untuk bersegera dalam buka puasa adalah setelah yakin sepenuhnya telah masuk waktu berbuka puasa.

3. Yang terakhir adalah bersungguh – sungguh dalam menghadapi hujan anugerah di bulan mulia ini, dan bersungguh – sungguh mendapatkan anugerah berlipat gandanya berbagai pahala dan di bentangkannya kesempatan untuk meraih derajat yang agung. Telah bersabda Rasulullah saw

“Sesungguhnya Allah telah mewajibkan bagi kalian berpuasa di siang harinya dan telah pulah mensunnahkan bagi kalian mendirikan shalat sunnah di malam harinya (tarawih), barangsiapa yang melakukan keduanya dengan keimanan dan kesungguhan, maka ia akan lepas dari seluruh dosanya sebagaimana saat ia baru dilahirkan oleh ibunya” (HR Imam Nasa’i).

Maka seyugianya kita memperbanyak pelbagai amal ibadah di bulan mulia ini, terutama menjaga shalat lima waktu dengan berjamaah, dan ketahuilah bahwa menjamu orang lain berbuka puasa merupakan hal yang agung pahalanya, sabda Rasulullah saw :

“Baramgsiapa yang menyediakan buka puasa bagi yang berpuasa dibulan Ramadhan, maka diampuni seluruh dosanya, dan kebebasan baginya dari api neraka, dan ia mendapatkan pahala puasa tersebut” (HR Ibn Khuzaimah dalam Shahihnya).

Sabda Rasulullah saw :

“Barangsiapa yang menyediakan buka puasa bagi orang yang berpuasa ramadhan dengan makanan dan minuman yang halal, maka akan bershalawatlah para Malaikat baginya sepanjang waktu Ramadhan, dan akan bershalawatlah padanya Malaikat Jibril dimalam Lailatulqadr” (Imam Thabrani).

Sabda Rasulullah saw :

“Diberikan untuk ummatku dibulan Ramadhan lima hal yang tidak diberikan pada para Nabi sebelumku, yaitu saat malam pertama bulan Ramadhan, Allah memandangi mereka dengan iba dan kasih sayang Nya, dan barangsiapa yang dipandangi Allah dengan Iba dan Kasih Sayang Nya maka tak akan pernah disiksa selama selamanya, yang kedua adalah aroma tak sedap dari mulut mereka di sore harinya lebih indah dihadapan Allah daripada wanginya Misk (bau tak sedap orang yang berpuasa akan menyusahkan mereka dan akan membuat mereka merasa terhina, namun balasan untuk keridhoan mereka karena hal yang tak mereka sukai dan perasaan terhina itu adalah justru di sisi Allah hal itu sangatlah mulia), yang ketiga adalah sungguh para malaikat memohonkan pengampunan dosa bagi mereka sepanjang siang dan malam, yang keempat adalah Allah memerintah kepada Surga seraya berfirman : Bersiaplah engkau (wahai surga), dan bersoleklah untuk menyambut hamba – hamba Ku, aku iba melihat mereka, barangkali mereka mesti beristirahat karena kepayahan menghadapi kehidupan mereka didunia untuk menuju Istana – Istana Ku dan Megahnya Kedermawanan Ku, yang kelima adalah ketika malam terakhir dibulan Ramadhan maka diampunilah bagi mereka seluruhnya, maka bertanyalah seorang sahabat : apakah itu hadiah orang yang mendapatkan Lailatulqadr Wahai Rasulullah?, maka Rasul saw bersabda : “Tidak, bukankah bila kau melihat para buruh bila selesai dari pekerjaannya harus segera dilunasi upahnya?” (HR Imam Baihaqi).

Maka ketahuilah bahwa Rasul saw bersungguh – sungguh dalam beribadah pada bulan Ramadhan, lebih dari kesungguhannya di bulan lain, dan Rasul saw sangat teramat bersungguh – sungguh dalam beribadah di 10 malam terakhir Bulan Ramadhan lebih dari kesungguhannya di hari – hari ramadhan lainnya, Maka berpanutlah pada Imam mu Nabi Muhammad saw, janganlah tertipu dengan mengikuti kebiasaan sebagian orang yang bersungguh – sungguh di awalnya dan bermalas – malasan di akhirnya, karena kemuliaan justru berpuncak pada akhirnya.

Wahai Allah perkenankan kami melewati kemuliaan Ramadhan, berpuasa dan menegakkan bermacam – macam amal mulia padanya, dari pembacaan Al Qur’an dan bertafakkur atas maknanya, serta menyambung silaturahmi serta berbuat baik dengan tetangga, dan selamat dari segala hal yang memnghalangi kami dari kemuliaannya, dan shalawat serta salam atas sang Nabi dan keluarga serta sahabatnya walhamdulillahirabbil’alamiin… amiin.

Wasiat Al Allamah Alhabib Umar Bin Muhammad bin Salim bin Hafidz Dalam Menghadapi Bulan Ramadhan (Terjemahan dari wwww.habibomar.com)



credit to: http://www.facebook.com/muhammad.azri.965

Thursday, July 12, 2012

Reappearing again

Alhamdulillah atas nikmat masa terluang.

Apa khabar semua pembaca? Maaf kerana lama menyepi. InsyaAllah selepas ini blog ini akan dipenuhi dengan info2 kesihatan yang bisa saya kongsikan.

InsyaAllah..

Friday, March 9, 2012

Nak bercerai tetapi tak jadi cerai

Tersebutlah al kisahnya di satu negeri di selatan utara tanah air kita ni.Seorang isteri yang mempunyai kerjaya yang bagus.Kaya pun kaya, cantik pun cantik, pelajaran pun tinggi..keluaran universiti katakan.

Dia sudah pun berkahwin dengan seorang lelaki yang biasa - biasa sahaja, cinta punya pasal, berkahwinlah mereka.Hampir 10 tahun usia perkahwinan mereka.10 tahun yang lalu, dia merasakan lelaki itulah yang akan menjadi tempat dia berteduh, bermanja dan sebagainya.


Monday, March 5, 2012

Hemoglobinopati

Hemoglobinopathies

Pengenalan awal:

Ianya adalah penyakit kongenital. Iaitu sakit yang datang sejak dari kecil lagi. Hemoglobin adalah bertanggungjawab untuk membawa oksigen didalam sel darah merah. Hemoglobin terdiri dari dua unsur: heme dan globin. Hemoglobinopathies adalah penyakit keturunan dimana berlaku ketidak normalan pada globin. Kajian menunjukkan penyakit ini berkaitan dengan perlindungan daripada sakit malaria pada individu yang terlibat.

Secara umumnya hemoglobinopathies terbahagi kepada dua:

1. Thalassemia : penghasilan globin yang kurang.

2. Struktur globin yang tidak sempurna - hemoglobin S, C dan E kerana berlaku mutasi pada beta-globin.

Kebanyakan bayi dikesan menghidapi hemoglobinopathies sewaktu pemeriksaan awal kelahiran.

Perhatikan gambar rajah dibawah:


Secara normalnya sewaktu kelahiran, bayi yang lahir akan mempunyai hemoglobin F yang terdiri daripada 2 alpha dan 2 gamma rantaian globin. Seterusnya dengan meningkatnya umur bayi, gamma globin akan berkurang dan akan diganti dengan beta globin maka menghasilkan globin dewasa yang terdiri daripada 2 alpha globin dan 2 gamma globin apabila umur bayi 2-4 bulan.

Rumusan: 

Normal globin bayi baru lahir (hemoglobin F) : 2 alpha + 2 gamma rantaian globin.

Normal globin bayi pada umur 2-4 bulan : 2 alpha + 2 beta rantaian globin.

Disebabkan alpha globin telah ada sejak bayi lahir maka penyakit yang melibatkan ketidak normalan pada alpha globin (alpha-thalassemia) akan wujud seawal kelahiran bayi. Berbanding dengan penyakit yang melibatkan ketidak normalan pada beta globin (beta-thalassemia atau penyakit sel sabit (sickle cell disease) ) , bayi tidak akan mempunyai apa-apa symptom di awal usianya 3-4 bulan dan simptom akan hadir apabila gamma globin berkurangan.

Saya akan bercerita tentang alpha thalessemia di episod yang akan datang.

Teruskan membaca.

Sunday, March 4, 2012

Anda pembawa Thalassemia?

 Assalamualaikum semua.

Beberapa minggu yang lepas, saya baru tahu bahawa keluarga saya menghidap sejenis penyakit yang dipanggil Thalassemia.

Penyakit ke?

Saya kurang arif mengenai penyakit ini.Keluarga saya sihat - sihat belaka, tidak pernah menghadapi apa - apa komplikasi sehinggalah anak buah saya mengalami masalah selepas kelahirannya dan disahkan menghidap Thalassemia.Rupa - rupanya ia penyakit yang berpunca daripada ibu bapa, dua dua pembawa Thalassemia, maka anak - anak berkemungkinan menghadapi masalah setelah lahir.

Faedahnya disini, sebelum bertunang atau berkahwin saya galakkan kepada semua pasangan untuk membuat pemeriksaan kesihatan.Mana tahu, pasangan anda atau anda sendiri menghidap penyakit yang anda tidak tahu dan akan membahayakan anak - anak anda nanti.

 Mari tonton tube di bawah, dan ambil faedah daripadanya.Comel adik di bawah ni :)


video


Tuesday, February 28, 2012

KEMPEN Satu Sayur Satu Minggu


Salam.

Harini saya nak memulakan dan membawa para pembaca blog Rumahku Syurgaku untuk berkenalan dengan sayur-sayuran yang sangat banyak kelebihannya. 

Jadi untuk permulaan kempen ini, saya nak perkenalkan sayur: BROCCOLI.

Yeay broccoli !!

Siapa suka makan broccoli angkat tangan!

Apa? Tak suka makan sayur?

Isk tak boleh la macam tu. Sayur-sayuran mengandungi banyak sangat khasiat dan khazanah yang Allah cipta setiap satunya. Seperti broccoli, ianya mengandungi kandungan vitamin C, kalsium, folic acid, fiber dan vitamin A yang tinggi.

Broccoli ini Allah ciptakannya mengandungi kandungan anti-cancer yang tinggi. Kajian daripada Johns Hopkins University School of Medicine di Baltimore mengatakan kandungan sulforaphane di dalam broccoli akan meningkatkan enzim didalam badan kita yang akan melawan kanser. Hebat bukan?

Yelah, zaman sekarang semua oarng takut kalau kene kanser. Tapi pemakanan tak nak jaga. Selain daripada anti-cancer, broccoli juga cemerlang sebagai anti-bacteria dan anti-viral. Untuk kaum adam, broccoli membantu mencegah prostate cancer.

Jadi bagaimana mahu memilih broccoli?

Untuk membuat pilihan broccoli yang terbaik dan terbagus di pasar raya, perhatikan warnanya. Yang terbaik adalah yang berwarna hijau pekat. Kalau dah warna kuning-kuning tu maknanya tak berapa bagus. Dan pilih broccoli yang batangnya kuat, bukan yang sudah lembik. Selalu kalau kat pasar raya, mereka akan balut broccoli dengan plastic, dan ini akan menyebabkan kandungan nutrient didalamnya berkurang. Jadi sebaiknya belilah broccoli yang tidak dibaluti plastic dan segar dari ladang.

Cara terbaik untuk memasak broccoli adalah melalui kukusan, bakar dalam microwave atau stir-fry. Kalau nak rebus, pastikan jangan lama-lama sangat. 3-4 minutes is just nice. Sebab nanti kalau rebus lama-lama, kandungan anti cancernya akan berkurang.


Selamat menggayakan gaya hidup sehat :)




Monday, February 27, 2012

Mas Kahwin - beberapa perkara asas dan penting yang anda perlu tahu

 Assalamualaikum semua.

Hari ini hari Isnin, hari untuk saya meluangkan masa untuk menulis di blog ini.Saya akan cuba untuk menulis hanya pada hari Isnin dan Jumaat sahaja selepas ini.Biasalah, saya pun ada kerja juga macam anda.Huhu.

Okeylah.Hari ni nak menulis serba sedikit tentang mas kahwin sebab teringat cerita tentang seorang kenalan jauh saya yang memberikan hantaran berupa saham felda kepada isterinya.Tetapi itu hantaran, hantaran bukanlah mas kahwin yang diwajibkan dalam syarak.Sila betulkan spek mata anda.

Wednesday, February 22, 2012

Kenali isteri - isteri baginda SAW, ummahatul mukminin

 Ramai yang tidak tahu bahawa kita mempunyai ibu dalam agama, iaitu ibu untuk orang - orang beriman.Tak lain dan tak bukan ialah isteri - isteri kepada baginda Rasulullah SAW.Apa kata hari ini, kita luangkan masa sebentar untuk mengenal mereka semua, sekurang - kurangnya maklumat ringkas tentang mereka.Letakkan cinta kita kepada ibu - ibu kita ini.

Isteri kita, anak- anak perempuan kita sepatutnya menjadikan ummuhatul mukminin sebagai idola mereka semua.Belikan mereka buku - buku berkenaan ibu - ibu kita ini, bacakan dan ambillah ibrah dalam setiap inci kehidupan mereka.Ilmu mereka, zuhud mereka, cinta mereka kepada suaminya Rasulullah SAW, pengorbanan mereka kepada agama, jihad mereka dan segalanya.

Tuesday, February 21, 2012

Scleroderma; A Love Story



We as a wife do really need a supporting husband in any conditions or obstacles we have.

What is scleroderma? I'll continue later on. Please keep checking this blog for any new entry.

Chillex :-)

Nak kahwin tapi AYAHmu tak bagi?

video

Sunday, February 19, 2012

Niat yang perlu diletak di dalam hati sebelum berkahwin

Hari ini, sebelum buat apa - apa pekerjaan, pasangkan niat siap - siap.Kita mahu jadi apa dan buat apa hari ini.Pasangkan niat yang baik - baik, semoga kita akan menjadi lebih baik dari hari ke hari.

Begitu juga sebelum berkahwin.Apa ya kita nak niatkan?Apa ya yang kita mahukan daripada perkahwinan kita ni?Percaya atau tidak, kegagalan rumahtangga disebabkan si suami dan si isteri langsung tidak ada apa - apa niat yang jelas.Jadinya, perkahwinan sekadar mahu menghalalkan cinta sahaja.

Saturday, February 18, 2012

Melafazkan lafaz cerai/talaq dengan BAIK

Lama tidak menulis, kali terakhir menulis pada 28 Januari dan sekarang sudah 17 Februari.Semoga Allah beri saya kekuatan untuk terus menulis jika ada manfaat pada penulisan saya.Kali ini nak bercerita tentang cerai atau pun talak.

Pernah juga saya mendengar aduan - aduan daripada pasangan yang telah berkahwin.Tidak tahan dengan sikap pasangannya dan lain - lain lagi.Suami main perempuan lain, suami malas bekerja, suami pukul isteri dan lain - lain lagi.Itu kesilapan daripada pihak suami, daripada pihak isteri apa kurangnya.

Bahkan di negara kita, kes penceraian antara artis semakin menjadi - jadi.Semasa berkahwin, sangat gah, kad kahwin tak main yang seringgit dua, satu kad paling kurang bernilai RM5.Mewah. Tup tap tup tap, bercerai juga.

Apa ya masalahnya?

Wednesday, January 25, 2012

Kaedah berwudhuk yang betul ttp sering kita ambil enteng

video


Selamat beramal dan kongsikan bersama kawan - kawan.
Suatu masa nanti, tatkala kita kesempitan amal untuk masuk ke syurga, tiba - tiba datang satu amalan yang seluas mata memandang banyaknya.Lalu kita kehairanan,

" Pahala apakah kamu ini...aku tidak pernah beramal sebanyak ini...?"
" Terkejut ke?Hehehe..tak ingat ke..dulu ada kongsi - kongsi benda baik dengan kawan - kawan?Alah...yang share - share in your wall post tu, post link tu..apa tu menatangnya..pesbuk pesbuk...haa..tu lah..kome kan kawan - kawan gelar kome Hantu Share..aku lah tu..."

Lalu kita tersenyum lega.
"Selamat aku hari ni"



Tuesday, January 24, 2012

Kaedah mengelakkan pembaziran air ketika berwudhuk


Berwudhuk salah satu ibadat yang sangat agung kerana ia adalah kunci utama kepada solat.Orang yang sentiasa berwudhuk, wajahnya akan sentiasa berseri - seri tidak kira sama ada di dunia atau pun di akhirat sehinggakan nanti di akhirat, wajahnya yang berseri - seri menjadi pembeza antara sekalian umat yang dikumpulkan di padang mashsyar kelak.Subhanallah!

Antara tabiat yang sukar untuk kita elakkan ialah membazir semasa berwudhuk.Paip dibuka sebesar - besarnya dan dibiarkan mengalir begitu sahaja.Sebabnya, kita tidak dilatih semenjak kecil tentang kepentingan dan menghargai air.Bahkan kadangkala kita juga menghadapi masalah dengan anak - anak kita yang suka membazir semasa berwudhuk.

Jadi, bagaimana cara mudahnya untuk berjimat cermat?

Monday, January 23, 2012

Kaedah mudah untuk menghabiskan sejuzuk Al Quran setiap hari

Tak percaya?

Memang tak perlu percaya.Kaedah ini kaedah mudah untuk kita mendapatkan seolah - olah sejuzuk al Quran setiap hari.Bukannya sejuzuk secara hakiki.

Sejuzuk al Quran mengandungi 21 muka surat kan?

Sunday, January 22, 2012

Kaedah mudah untuk mendapatkan 50 rakaat solat setiap hari

Solat adalah ibadah yang sangat istimewa.Istimewa daripada sudut ganjaran ketaatan, kesihatan, rohani, latihan kekhusyukan dan paling hebat ialah menyemai perasaan cinta kepada Allah swt.Bahkan hubungan kita terlalu dekat denganNya tatkala sedang sujud rebah menyatakan rasa cinta kepadaNya.

Setiap ibadah, Allah swt letakkan rahsia kemanisan iman.Begitu juga solat.
Jadi, di umur - umur muda, sangat - sangat perlu untuk kita melatih diri kita bersolat semaksima mungkin yang kita mampu.Masa muda jangan sesekali kita biarkan berlaku, takut - takut nanti apabila usia menjengah tua, kerja melambak mengejar kita, baru kita terfikir untuk beribadah.Ketika itu, akan terasa liat untuk beribadah.

Saturday, January 21, 2012

Kaedah mudah untuk mendapatkan 36500 kali selawat

Bacaan selawat adalah suatu amalan yang sangat besar.Menurut sesetengah ulamak, satu - satunya amalan yang diangkat ke langit sekalipun dilakukan dalam keadaan riyak ialah selawat ke atas junjungan mulia baginda SAW.Adapun amalan - amalan yang lain, jika dilakukan dengan perasaan riyak, maka akan hangus terbakarlah ia seperti api membakar daun - daun yang kering.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...